trase bolo plánované medzipristátie v Budapešti a Prahe. Lietadlo IL-18B však pre nepriaznivé počasie pristálo už v Bratislave. Cestujúci sa v hlavnom meste vtedajšej SSR ocitli už napoludnie a strávili na malom letisku neďaleko Ivanky pri Dunaji celé poobedie.
Okolo pol štvrtej sa však počasie v Prahe upokojilo a posádka sa rozhodla pokračovať v ceste. O 16.10 cestujúci nastúpili na palubu a po desiatich minútach let dostal povolenie na štart. Nad plochu bratislavského letiska vzlietli krátko pred pol piatou, už takmer za tmy. Dve minúty letelo lietadlo vo výške asi tristo metrov nad zemou rovno oproti masívu Malých Karpát, aby v plnej rýchlosti narazilo do ich svahov. Požiar a explózia okamžite zničili stroj aj všetky živé bytosti v jeho útrobách. Dodnes je záhadou, prečo sa to stalo. Záverečná oficiálna správa vyšetrovacej komisie napokon znela: „Komisia nemohla jednoznačne zistiť príčinu nehody lietadla. (...) Predpokladá, že najpravdepodobnejšou príčinou bolo nedostatočné zhodnotenie terénnych a poveternostných podmienok v okrsku letiska Bratislava posádkou lietadla a neprispôsobenie letu týmto podmienkam.“
Obete
Hoci väčšinu obetí predstavovali Bulhari, na palube lietadla sedeli aj občania z ČSSR, Argentíny, Brazílie, Čile a Hondurasu, Angličania, Švajčiari a Rusi. Zahynul tu známy honduraský novinár a spisovateľ Ramón Amaya
Amador, ktorý v tom čase pôsobil v Prahe, kde s žil s manželkou a dvoma deťmi – zhodou okolností práve v roku 1966 dovŕšil päťdesiatku.V troskách lietadla a skrvavenom snehu nad Bratislavou našla smrť populárna bulharská speváčka Ekaterina Popovová. A napokon jedným z cestujúcich mal byť aj bulharský veľvyslanec v NDR Ivan Byčarov, ktorý bol politickým rivalom vtedajšieho bulharského komunistického lídra Todora Živkova. Odtiaľ zrejme vznikla aj konšpiratívna teória, podľa ktorej mal Živkov záujem odstrániť Byčarova. Jej oprávnenosť ešte podporila skutočnosť, že sudca Najvyššieho súdu Nedju Gančev, ktorý nehodu vyšetroval, spáchal v závere vyšetrovania samovraždu. Krátko predtým svojím priateľom povedal slová:
Ramón A. Amador a Ekaterina Popovová. |
A ešte zaujímavosť – v Bratislave mala palubu lietadla opustiť bulharská ministerka priemyslu Dora Belčevová... Do akej miery tajomné alebo, naopak, prozaické boli skutočné príčiny nehody, dnes už nik nezistí. Je možné, že svoju rolu naozaj zohrali spomínané turbulencie. A podľa niektorých špekulácií aj oslava blížiacej sa Kataríny. V každom prípade išlo o katastrofu nebývalých rozmerov, ktorá Bulharsko zahalila do štátneho smútku. Počas pohrebu sa v krajine na dve minúty zastavil život.
Ešte pred siedmimi rokmi by ste miesto havárie hľadali márne. Napravili to členovia Slovenského katolíckeho akademického spolku Istropolitan (SKASI). Rozhodli sa tak po tom, ako len s ťažkosťami dokázali nájsť lokalitu, kde lietadlo spoločnosti TABSO v Malých Karpatoch narazilo do zeme. Nepomohli im v tom ani ľudia v okolí, pretože verejnosť o nešťastí vedela len veľmi málo.
Zhodli sa na tom, že najväčšia letecká katastrofa v Československu si zaslúži dôstojný pamätník. Začali preto zháňať informácie od spolkov venujúcich sa letectvu, z dobovej tlače či od žijúcich pamätníkov. "Oslovili sme napríklad vtedajšieho letového dispečera Karola Hatvaniho, ktorý mal v osudný deň službu a bol jeden z posledných, kto osobne komunikoval na bratislavskom letisku s hlavným pilotom havarovaného Iľjušina," povedal pre TASR Peter Marosz zo SKASI.
Zoznam obetí spolok vyskladal z viacerých zdrojov. Prvé podklady z archívov im dodala bulharská ambasáda v Bratislave, ktorá iniciovala aj zápis mien obetí na informačnú tabuľu. Menoslov obetí získali aj z Českého národného archívu, kde sa nachádzali často nekompletné či chybné dokumenty. Keďže obete pochádzali z viacerých krajín, so správnym prepisom im pomohli viacerí odborníci. Výstavba pamätníka sa realizovala v roku 2010. Na mieste nešťastia osadil Marosz a jeho priatelia metrový betónový kríž s pamätnou tabuľou. Podľa ich slov bola posviacka pamätníka, za prítomnosti príbuzných obetí z Bulharska, veľmi silným momentom. V roku 2012 sa im podarilo umiestniť informačnú tabuľu s menami obetí, stručným opisom nešťastia a technickými charakteristikami lietadla. Za posledné mesiace osadili lavičku a zrekonštruovali pôvodný drevený kríž. "Ďalej uvažujeme nad inštaláciou fotografií lietadla, pred nehodou a po nej, ktoré postupne zhromažďujeme. Naďalej chceme pokračovať v každoročnom slúžení svätej omše za obete tejto tragédie," dodal Marosz.
Pre majiteľov GPS navigácií uvádzam súradnice pomníčka: 48.24451°N, 17.16183°E
Použité zdroje:
[1] Kopcsay M. 2010: Cesta sa končí na Sakrakopci. SME Domov, 12.10.2016
[2] Wikipedie: Otevřená encyklopedie. Let TABSO LZ101; 27. 06. 2016, 20:08 UTC. 12. 10. 2016, 17:43 <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Let_TABSO_LZ101&oldid=13874595>.
[3] TASR: Leteckú tragédiu nad Račou roky pripomínali len vyryté nápisy. Teraz.sk, 7.9.2014.
No comments :
Post a Comment