Stupavský židovský cintorín je
jeden z najvzácnejších cintorínov na Slovensku, zachovalo sa tu
množstvo náhrobkov zo 17. až 20. storočia, ktoré majú významnú
pamiatkovú hodnotu. Existencia cintorína je doložená už v 40.
rokoch 17. storočia, právo židovskej obce na držbu cintorína
potvrdil zemepán v roku 1722 v príslušnom privilégiu.
Vchod do stupavského židovského cintorína. |
Najstarší náhrobný kameň pochádza
z roku 1643, ktorý je v súčasnosti aj najstarším židovským
náhrobným kameňom na Slovensku. Počas budovania parkoviska pri
rotunde v Skalici zničili múr cintorína, v ktorom mal zabudovaný
náhrobok z roku 1398 rabín Zecharja 11. Dnes by práve ten býval najstarším židovským náhrobokom na Slovensku. Podobný osud postihol
ešte staršie náhrobky vložené do múra cintorína v Kamennom
mlyne v Trnave.
Náhrobníky na stupavskom cintoríne
sú zdobené reliéfmi a mnohé z nich vynikajú svojou unikátnou
formou. Niektoré pochádzajú priamo z viedenskej kamenárskej
produkcie. Nápisy na nich sú prevažne hebrejské, na novších
nemecké. Muži a ženy boli pochovávaní spoločne, ale v oddelených hroboch. Nachádza sa tu
hrob váženého rabína Mošeho Mordechaja Beneta (zomrel v roku
1849), ako aj posledného stupavského rabína Moritza (Mošeho) Samuela Herzoga, ktorý slúžil komunite 45 rokov a zomrel na
železničnom nástupišti 8. júna 1942 počas deportácie
stupavských židov. Cintorín je udržiavaný a v súčasnosti plne
oplotený, čiastočne sa zachoval aj pôvodný tehlový múr.
Prístup na cintorín je z ulice Pri Borníku [48.27412°N,
17.03834°E]. Ak máte záujem o návštevu cintorína, treba sa telefonicky nahlásiť u správcu, pána Woletza.
![]() |
Severozápadná časť stupavského židovského cintorína. |
Židovské cinotríny na Záhorí
Židovské cintoríny sa hebrejsky
nazývali beth olam (dom večnosti), beth kvarot (dom hrobov) ale
tiež aj beth chaim (dom života). Márnice sa nazývali ciduk hadin.
Na Záhorí je márnica zachovalá len pred novším cintorínom v
Senici. V Holíči bola márnica vybudovaná v roku 1930 podľa
projektu architekta M. Taubera, ale zostal z nej len impozantný
portál. Pravdepodobne márniciam patria náznaky múrov v pôdorysoch
cintorínov v Kuchyni a Cerovej. Židovské cintoríny vznikali často
na zle prístupných miestach, na nevyužiteľnej pôde a svahoch.
Rozsiahly cintorín v Holíči je preto sčasti upravený do terás
so schodiskom, ale na upravené terasy sa pochovávanie už
nedostalo. Ak sa cintorín zaplnil a nezostal už priestor na nové
hroby, tak naviezli novú vrstvu zeme, do ktorej prišli nové
hroby a staré náhrobky sa jednoducho vyzdvihli. Vznikla tak na
vyvýšenine charakteristická hustá spleť náhrobkov z rôznych
časových období. Týmto na Slovensku ojedinelým spôsobom je dnes
pravdepodobne vybudovaný len cintorín v Stupave a starší cintorín
v Senici, ktorý pripomína nízky pahorok.
Pochovávanie
O mŕtvych a pohreb, ale aj o chorých, sa staral pohrebný spolok chevra kadiša. Pravdepodobne najstarší spolok chevra kadiša na Slovensku bol založený v Stupave roku 1640. Zachovali sa dva obradové džbány senického spolku, ktoré zhotovili habáni zo Sobotišťa v rokoch 1734 a 1776. Sú vlastníctvom Historického múzea SNM a patria k najcennejším exponátom Múzea židovskej kultúry na Slovensku, umiestneného v Zsigrayho kúrii na Židovskej ulici v Bratislave.
Na židovskom cintoríne sa za hrobové
miesto neplatí. Mŕtvemu patrí navždy. Nikdy sa nepochovávajú
dvaja nebohí do jedného hrobu. Platí aj to, že cudzia žena
nesmie odpočívať vedľa cudzieho muža. Na židovských hroboch
nenájdeme kvety, ale väčšinou kamienky. Aká je ich symbolika?
Kameň je spomienka na cestu púšťou v dávnych časoch, keď telá
nebohých zakrývali, aby ich nevyhrabala zver, a vraví sa, že
kameň je večný, aj keď sa rozpadne na prach, vždy čosi z neho
zostane.
![]() |
Tumba na židovskom citoríne v Golčovom Jeníkove (ČR). |
Architektúra náhrobkov
Náhrobok môže byť v tvare tumby,
strechovitého tvaru, ktorý pripomína sarkofág. Tumba vznikla ako
špecifický tvar okolo roku 1600 v Prahe. Na Slovensku sú len tri
tumbové náhrobky. Pochádzajú z 18. stor. a jedna z nich je
údajne v Stupave. Náhrobok ale takmer výlučne tvorí kamenná
doska, hebrejsky maceva; najstaršia maceva na Záhorí (tá z roku
1643) je práve v Stupave. Vrch macevy býva zväčša oblúkovito
ukončený, alebo sa vyskytuje aj ukončenie v tvare trojuholníka
alebo tzv. mníšky – gotického lomeného oblúka. Mníška máva
často po stranách krídelká – angulárie. Oblúk macevy máva
niekedy na vrchole lucerničku. Tá môže byť aj po oboch stranách
oblúka. Najjednoduchšie macevy sú ploché, zložitejšie už majú
rámovanie, niekedy už rímsou oddelený vŕšok od tabule.
Najzložitejšie z nich majú plastické reliéfy, odstupňované
rámiky a sú architektonicky členené. Niekedy je maceva v tvare
dvojnáhrobku s ukončením v tvare dvoch polkruhov. Od začiatku
storočia sa objavuje na židovských cintorínoch náhrobok v tvare
obelisku (typický príklad: Jablonica), ktorý je veľmi bežný aj
na kresťanských, aj keď sa od tohto tvaru náhrobkov už upustilo.
Literatúra
Borský M. (2011) Židovské pamiatky
západného Slovenska. Jewish Monuments of Western Slovakia.
Neinvestičný fond židovského kultúrneho dedičstva Menorah,
Bratislava.
Horobová M. (2000) Tomáš Stern:
Chcem židovské pamiatky zdokumentovať a zachovať pre budúce
generácie aspoň v podobe fotografií. In: SME 29. 4.
Kušanová K. (1996) Náhrobníky na
židovskom cintoríne v Bratislave, ich dekor symbolika. In: Acta
Judaica Slovaca 3, Bratislava.
Pařík A. (1991) Zahrady života. In:
Staré židovské hřbitovy Čech a Moravy, Praha 1991.
Stern T. (1998) Beth Olam – dom
večnosti. Židovské cintoríny na Slovensku. In: Pamiatky a múzeá,
1:. 34.
Šíp V., Trebišovský J. V. (1996)
Malacky – kapitoly z dejín mesta II. Malacky.
![]() |
Posledný stupavský rabín M. S. Herzog. |
Náhrobok rabína M. S. Herzoga. |
No comments :
Post a Comment