Tuesday 25 November 2014

Ako to bolo so Stupavskou krčmou a kto vlastne dostal po papuli

V Stupave dnes stojí jediná krčma, ktorá nesie názov Stupavská. Ako som už naznačila v minulom príspevku, nie je to tá krčma, o ktorej sa spieva v známej pesničke, ktorú zložil Viliam Kostka, synovec známeho stupavského keramikára Ferdiša Kostku. Dnešná Stupavská krčma patrila kedysi pánovi Bertovičovi (ešte predtým Kalivodovi), preto jej nikto zo Stupavčanov nepovie inak ako U Bertoviča. Súčasný názov krčmy je teda len akýmsi reklamným trikom oblbujúcim okoloidúcich Nestupavčanov.

Krčma, o ktorej sa spieva v notoricky známom valčíku, stála na rohu terajšej Novej ulice, teda tej, ktorá vedie smerom na Borinku. Podľa bývalého majiteľa sa volala Vlasákova krčma. Viliam Kostka býval na Novej ulici, tak bolo prirodzené, že chodieval ku Vlasákovi, kde neraz žažil bitku. Dcéra Ferdiša Kostku, pani Magda, spomína, že sa o poriadnej krčmovej bitke raz zmienil počas návštevy u jej otca, teda jeho strýka. Bitka na V. Kostku tak zapôsobila, že sa dostala aj do textu piesne (s textom mu pomáhal ako ghostwriter Jarko Elen).

Na mieste prvého (kockatého) domu stála kedysi Vlasákova krčma.


Dostal F. K. Veselý po papuli?

V treťom verši refrénu pesničky o Stupavskej krčme sa spieva aj o tom, že si tam chlapi posilnení trúnkom občas dali po papuli, najmä kvôli samičkám, čo sa pohybovali v okolí (V tej krčme mládenci pijú, preto tam rád chodievam/sem tam sa pre dievča bijú, to robí náladu nám.). Traduje sa, že medzi tými, čo dostali od místních po papuli, bol aj známy operetný spevák a estrádny umelec František Krištof Veselý. Ten sa však vo svojej autobiografii obhajuje: Pieseň Stupavská krčma je aj pre mňa pamätná. Hádam každý, kto ju počul, bol presvedčený, že to, o čom sa v nej spieva, sa mohlo prihodiť iba mne. Márne som vysvetľoval, že som v tej krčme nikdy nebol. Ľudia si boli istí i tým, že som autorom tej pesničky. Aby som skoncoval s dohadmi, zdanlivo som sa každému priznával: „Áno bol som to ja, ktorého mládenci v krčme zbili, lebo som chodil za dievčatami.“ A potom už bol pokoj.

Lenže F. K. Veselý evidente zahmlieval. Pred pár rokmi sa vybral za sesternicou Viliama Kostku pán Milan Greguš, neúnavný bádateľ v stupavskej histórii. Počas rozhovoru s pani Magdou Kostkovou, zistil toto:
Viliam Kostka býval cez druhú svetovú vojnu na Novej ulici, blízko Vlasákovho hostinca. V tomto období ho v Stupave navštevoval aj F. K. Veselý, s ktorým chodievali spoločne do Vlasákovho hostinca. Podľa Magdy Kostkovej (rozprával jej to Viliam) sa raz pri spoločnom posedení vo Vlasákovom hostinci strhla bitka, kvôli nejakému dievčaťu. Počas nej dostal F. K. Veselý poriadnu facku (verím, že ide o eufemizmus). Viliam Kostka, ako priamy svedok, po tejto udalosti zložil pieseň Stupavská krčma.
Takže si vyberte. Ja jednoznačne verím tomu, že F. K. Veselý sa, ako správny alfa samec, hanbil hneď na rovinu verejne priznať, že dostal hanebne od Stupavčanov po papuli, preto sa dlho krútil jak červ. Lenže život a svedkovia pravdu nemilosrdne odhalili a pán Veselý sa už môže len v hrobe bezmocne obracať.

Použitá literatúra:
Zelenay P. 2009: Viliam Kostka a jeho Stupavská krčma. – Stupava: história, pamiatky, osobnosti, príroda, roč. 5: 67—71.

No comments :

Post a Comment