Pravdepodobne v súvislosti so zvýšeným záujmom o krajinu a okolie Prešporka v prvej polovici 19. storočia, sa grafik J. A. Lántz rozhodol vytvoriť a vydať svoj album Dvadsať malebných pohľadov z Prešporskej stolice ako návod na cestu popri Karpatoch. Použil pritom modernejšiu grafickú techniku litografie, ktorej výsledné stvárnenia pôsobili aj bez dodatočného kolorovania takmer ako kresba a mohli byť teda predávané za nižšiu cenu. Zachovali sa nám aj kolorované exempláre, hoci v menšom rozsahu, takže tento autorov odhad sa ukázal ako správny. Ako napovedá názov albumu, išlo o vizuálne podnety či „sprevádzanie“ divákov v úlohe návštevníkov zobrazených lokalít.
Lántz sa pritom vydal popri Karpatoch z oboch strán, pričom od Záhoria vytvoril pohľady na Medené Hámre pri Borinke, Borinku a hrad Pajštún, Borský sv. Mikuláš a dva pohľady venoval Plaveckému Podhradiu – obci a hradu. Z opačnej, východnej strany Malých Karpát, zobrazil mestečká sv. Jur, Pezinok, Modru, Častú, hrad Červený Kameň a jeho okolie a Smolenice s ruinami Smolenického hradu. Na ostatných grafických listoch Lántz zobrazil mesto Prešporok respektíve jeho blízke okolie. Lántzovi sa v albume podarilo priniesť autonómny pohľad na tú-ktorú lokalitu a vo všetkých spolu zároveň vytvoriť príťažlivý obraz záhoráckej a malokarpatskej krajiny.
![]() |
Pohľad na Medené Hámre pri Borinke, 1827, farebná litografia. |
Literatúra
Čičo, M. 2016: Oddychové a výletné miesta Prešporka koncom 18. a v prvej polovici 19. storočia v kontexte rozvoja krajinárstva. Forum Historiae, roč. 10, č. 2, s. 111-137.
No comments :
Post a Comment